Frakt og retur
Vi i Delespesialisten er opptatt av å tilby fleksible og pålitelige fraktløsninger for alle våre kunder. Vi har en fast fraktpris som tydelig vises ved bestilling, slik at du alltid har full oversikt over kostnadene. Vi leverer til hele Norge fra vårt moderne lager i Tønsberg, og vi jobber kontinuerlig for å sikre at varene dine når frem raskt og sikkert.
For transport benytter vi oss av flere metoder for å dekke ulike behov. Vi har egne fraktruter med dedikerte sjåfører og kjøretøy som betjener mange områder i Norge. I tillegg samarbeider vi med pålitelige transportpartnere som Posten, Bring, Danx, DHL og andre, slik at vi kan tilby levering til selv de mest avsidesliggende steder.
Vi forstår at noen ganger haster det mer enn vanlig. Derfor tilbyr vi ekspressfrakt som et alternativ for deg som trenger varene raskere. Dette er ideelt for situasjoner der tid er kritisk, eller når du har kunder som forventer rask levering.
For våre faste kunder, spesielt verksteder, har vi også mulighet for skreddersydde løsninger som nattelevering. Dette gjør det enklere for deg å ha riktige deler tilgjengelig før arbeidsdagen starter, slik at du kan holde hjulene i gang uten forsinkelser.
Vårt mål er å tilby fleksible og tilpassede fraktløsninger som møter dine behov, uansett hvor du befinner deg i Norge. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spesielle ønsker eller spørsmål om våre fraktalternativer.
Deler som er bestilt via nettsiden kan også hentes hos oss på Barkåker eller på pickup-point hos Easy Sandefjord på Pindsle.
Kjøp i nettbutikk
RETUR - ÅPEN RETUR I 3 MND
Passet ikke delen, vil du benytte deg av angrefristen eller vil du ikke ha den lenger? - Det ordner vi.
1. Delen passet ikke
Dersom du har bestilt feil del selv, må du kontakte oss og avtale returen. Vi kan da sende deg ny del mot at du kun dekker fraktkostnaden og eventuelt mellomlegget på den nye delen dersom den er dyrere enn hva du bestilte. Ingen gebyrer blir belastet ellers
Dersom vi har bestilt feil del for deg gjelder de samme reglene, med unntak av at vi dekker frakten alle veier for deg.
For begge de overnevnte tilfellene må du returnere den delen som ikke passet innen 14 dager etter avtalt retur. Hvis forpakninger er brutt, delene er grisene eller lignende kan du måtte dekke kostnadene for rengjøring av delen. Du kan risikere å ikke få kreditert delen du har returnert dersom delen er skadet. Pass derfor på å sjekke nøye om den passer, og før du prøver å presse eller skru den på bilen din.
2. Vil du benytte deg av angrefristen
Veldig enkelt, fra du mottok delen eller fra den ankom postkontoret har du vanlig angrefrist fra forbrukerombudet i 14 dager. Ingen gebyrer eller vanskelige prosesser. Du må laste ned et angreskjema og fylle ut, så får du tilbakeført betalingen din eller kreditert faktura innen 14 dager. Du må dekke frakten selv.
3. Vil du ikke ha den lenger
Du kan returnere selv om det er gått over 14 dager. De påfølgende 3 mnd er det ingen gebyrer eller andre kostnader enn frakten du må dekke selv. Du kan også returnere senere enn dette, men dersom delen er gått ut av produksjon eller ikke lenger en lagervare, tar vi den i retur, men det vil variere hvor mye av beløpet du betalte ved kjøpet som tilbakeføres. Her er det viktig at du avtaler med oss på forhånd. Er det fortsatt en lagervare får du igjen det du opprinnelig betalte. Har prisen sunket vil den nye prisen være den som refunderes. Merk at vi forbeholder oss retten til å trekke et gebyr for håndtering av returer på ordre eldre enn 3 mnd.
For alle de overnevnte returene må du følge våre regler for retur:
- Delen må leveres tilbake i samme forfatning som du fikk den
- Emballasjen skal ikke være brutt (den kan være det dersom det viste seg at delen ikke passet, men da må du avtale med oss før du returnerer
- Du må ha fylt ut returskjema som du her: Returskjema.pdf
- Du må ikke ha fabrikkbestilt delen eller spesialbestilt via vår kundeservice. Da gjelder egne vilkår fra produsent til produsent (dette blir du evt. informert om)
- Hvis delen er fabrikkbestilt eller har spesialfrakt, som karosseri og eksosdeler, vil du trekkes returfrakt tilbake til fabrikken
Vår retur fungerer veldig enkelt, men det finnes unntak, og da vil retningslinjene være som følger:
- Dersom du ikke har hentet pakken din på postkontoret og den returneres til oss, blir du belastet et gebyr inntil 449 kr
- Dersom du ikke fyller ut returskjema blir du belastet inntil 150 kr
- Dersom du ikke returnerer delen i forfatningen du fikk den i, har delvis ødelagt den eller forpakningene/emballasjen i originalesken kan du belastes inntil det fulle beløpet av delen
REKLAMASJON/GARANTI
Reklamasjoner sendes til oss og vi sender deg ny del med en gang vi har mottatt delen i retur. Det opprettes da en faktura på den nye delen, uten at det blir satt noe forfallsdato den skal betales. Når vi får bekreftet fra produsenten at det var en feil på delen krediterer vi fakturaen. Hvis de avkrefter feil på delen (du vil få en rapport), må du betale deler eller hele beløpet selv. Dette blir en dialog med oss.
BEDRIFTSKUNDER
Kjøper og selger skal i samarbeid jobbe sammen og hjelpe hverandre for å til enhver tid holde lavest mulig returandel.
DBS takst
Der del(er) endres/returneres i forbindelse med takst, skal takst korrigeres og sendes inn på nytt sammen med retur søknad.
Retur
- All retur skal forespørres/søkes til kundeservice hos Delespesialisten via våre elektroniske plattformer senest innen syv (7) dager etter leveringstidspunktet.
- Kunden taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom returfristen oversittes.
- Retur søkes produsent/leverandør i hvert enkelt tilfelle og kan kun godkjennes av fabrikk/produsent/distributør mot et returgebyr på 50%. Feilleveranser fra Delespesialisten AS returnes uten returgebyr.
- Vare og emballasje som sendes tilbake, må være uskadd og hel, som ny salgsvare. Varer som har mistet eller har ødelagt originalforpakning, vil avslås. Varer som er tilgriset eller på annen måte ikke fremstår i tilstanden den ble mottatt, vil avslås.
- Varer som spesialbestilles, eller fremskaffes på andre måter, vil ikke være mulig for retur.
- Leverandøren forbeholder seg retten til å kreve et returgebyr ved returer som overgår 10% av årlig kjøp målt i ordre.
Reklamasjon
Reklamasjoner skal dokumenteres med bilder.
- Bilde av emballasje
- Bilde av vare, skade/feil
- Ved reklamasjoner som skyldes feil/mangel på produktet fra produsent er det fabrikkens/merkeprodusenten sine reklamasjonsbetingelser som er gjeldende til enhver tid. Vi søker mot fabrikk på vegne av kunde/verksted.
- Delespesialisten forbeholder seg retten til å levere ny del, dersom det er mulig.
- Ny del faktureres inntil reklamert vare er returnert, da vi kreditnota utstedes på denne varen.
Alle varer som sendes tilbake skal ha opprinnelig pakkseddel på montert og plasseres så sjåfør/transport enkelt kan finne varen. Ny original pakkseddel kan skrives ut fra «Mine Sider»
Transportskader
- Reklamasjonshenvendelser må meldes inn elektronisk senest innen to (2) dager etter leveringstidspunktet.
- Transportskader skal dokumenteres med bilder.
- Bilde av emballasje
- Bilde av vare, skade/feil
- Utbedring av skade krediteres med timeantall x á 750 kroner eks. mva max opp til varens verdi.
For skjulte feil og mangler, eller der kunden oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen så utløper reklamasjonsfristen syv dager (7) dager etter at varen var levert.
Avbestilling
Avbestilling er ikke mulig etter utsendt ordrebekreftelse, og er nødt til å søkes. Dette gjelder uavhengig av om delen er restnotert, ikke levert eller underveis. Avbestilling av spesialdeler, elektronikk og andre originale deler er ikke mulig.