Category Archives: Reperasjonsguide

Her er en guide om diverse reparasjoner hvordan du bytter forskjellige deler på bilen din!

Hvor ofte må jeg bytte bremseklosser

Et spørsmål vi får ofte er: Hvor ofte må jeg bytte bremseklosser, Hvor ofte må jeg skifte bremseklosser?

Hvor ofte bremseklosser skal skiftes er ingen gyllen regel. Det avhenger veldig mye av hvilket merke du har på klossene du bruker og om du kjører sommer/vinter, bykjøring/landevei.

Bykjøring sliter mye på bremseklossene. Landeveiskjøring sliter mindre og du kan skifte bremseklosser mer sjeldent.

Du bør ikke skifte bremseklosser senere enn hvert 3. år, og de fleste slites ut etter 20-30 000 km.
Våre bremseklosser fra Hella Pagid derimot kan vare helt opptil 50 000 km med mye landeveiskjøring.

De fleste bremseklosser inneholder kevlar, som gjør de slitesterke.
Se hvordan du skifter bremseklosser her:

Les mer om våre bremseklosser her:

Hvor ofte må jeg bytte kupèfilter?

Hvorfor er det nødvendig å skifte kupéfilter hvert år eller etter 15.000 km?

– Siden luftgjennomstrømmingen i kupéfilteret reduseres med økende brukstid, er
regelmessig bytte nødvendig og også fastsatt av bilprodusentene.
– Et tett kupéfilter kan ødelegge viftemotoren.
– Dugg på rutene er ofte forårsaket av et skittent filter.
– Vond lukt kan også komme fra kupéfilteret.

Kupéfilteret består som regel av mikrofiberfleece som filtrerer ut støv, skitt og pollen fra lufta. Med et aktivkullfilter blir også skadelige stoffer i gassform (hydrokarbonforbindelser, ozon) stoppet. Når man tenker på at opptil 300 kubikkmeter uteluft per time strømmer gjennom filteret, kan man forestille seg at metningsgraden er nådd etter ca. et år eller 15.000 km og at filteret må skiftes. Dersom det ikke gjøres, reduseres luftgjennomstrømmingen. Motoren til kupéviften blir da mer belastet og kan i ekstreme tilfeller ødelegges av overoppheting.
En annen følge av et skittent filter er at den for fuktige lufta i kupeen legger seg som
dugg på rutene. Smusspartiklene som holdes igjen av filteret, reagerer i tidens løp med luftfuktigheten. Hvis filteret blir for gammelt, kan dette også føre til at det utvikles vond lukt.

Hvorfor må klimaanlegget desinfiseres regelmessig?

Hvorfor må klimaanlegget desinfiseres regelmessig? Og hvordan desinfisere klimaanlegget.

På grunn av bakterier, sopp og andre mikroorganismer som slår seg ned på
fordamperen, kan det oppstå vond lukt og det kan gi allergiske reaksjoner.

Fordamperen er montert under instrumentpanelet og integrert i ventilasjonssystemet. Dette vanskelig tilgjengelige stedet byr på ideelle forutsetninger for at bakterier, sopp og mikroorganismer kan oppstå i det mørke og fuktige miljøet. Grunnlaget for dette er smusspartikler fra den omgivende lufta som setter seg fast i fordamperens lameller.
Via luftesystemet kommer disse uønskede organismene inn i hele bilens kupé. Hos mange mennesker forårsaker disse organismene allergiske reaksjoner (nysing, hoste, rennende øyne). På grunn av mikroorganismene oppstår det i tillegg en råtten, vond lukt. Ved hjelp av regelmessig desinfisering av fordamperen blir de eksisterende mikroorganismene drept for godt. Hvis desinfiseringen utføres riktig, er det ingen helsemessige betenkeligheter ved det.

Hvorfor må et klimaanlegg vedlikeholdes?

Hvorfor må et klimaanlegg vedlikeholdes, hvordan, hvorfor og når?

Fordi årlig opptil 10 % av kjølemiddelet forsvinner.
Fordi oljeforsyningen til kompressoren ellers ikke lenger er sikret.
Fordi det på grunn av fukt i systemet kan bli behov for dyre reparasjoner.

I motsetning til det en del bilprodusenter sier, må bilens klimasystem vedlikeholdes. Hvert år forsvinner opptil 10 % av kjølemiddelet ut av systemet på naturlig måte gjennom slanger og forbindelseselementer. Derfor avtar kjøleeffekten merkbart allerede etter tre år.
I tillegg fungerer kjølemiddelet som sirkulerer gjennom klimasystemet, som bæremedium for oljen som også befinner seg i systemet. Klimakompressoren trenger denne oljen til  smøring. Hvis det er for lite kjølemiddel i systemet, er det fare for at kompressoren ikke lenger smøres godt nok. Det kan føre til at kompressoren svikter totalt. De reparasjonene som da er nødvendig, kan bli svært kostbare. Dette kan unngås ved å foreta en årlig
kontroll av klimaanlegget. I tillegg tar kjølemiddelet opp fuktighet utenfra gjennom slangene. En del av fuktigheten kan stoppes av klimaanleggets tørkefilter.

Men etter ca. 2 års drift er metningsgraden nådd. Hvis ikke tørkefilteret skiftes regelmessig, fører det høye vanninnholdet i systemet til korrosjon. Økt slitasje og mekaniske skader på systemkomponenter er da forutbestemt. Det er også fare for ising i  ekspansjonsventilen. Det kan føre til betydelige driftsforstyrrelser og sågar svikt i klimaanlegget.

Høye reparasjonskostnader kan unngås med regelmessig skifte av tørkefilter.

Hyundai Getz har feiltenning

Hyundai Getz, Årsmodell: 2003–2005, Motor: 1,1 l bensin (G4-HD)

Motoren har feiltenninger og taper effekt,
motorkontrollampen lyser.

Hvis det for de ovennevnte bilene påpekes at motoren har
problemer med feiltenning og effekttap og at
motorkontrollampen lyser, kan årsaken være at
registerhjulet er i ubalanse på grunn av ujevn slitasje.
Følgende feilkoder kan være lagret i feilkodeminnet til
motorsystemet.

Feilkodenummer med betydning:
– P0300, Tenningsfeil, feiltenning
– P0301, Tenningsfeil sylinder 1.
– P0304, Tenningsfeil sylinder 4.

På grunn av den mulige feilkilden «ujevnt slitt registerhjul»
(dette problemet er kjent av produsenten) som har en rent
mekanisk årsak, kan tenningstidspunktet forskyve seg og
føre til tenningsfeil. Produsenten tilbyr derfor et endret
registerhjul og en endret veivakselskrue. Samtidig med
dette tiltaket anbefales det også å skifte registerrem.
I tillegg bør også tennplugger, tennkabel og tennspole
kontrolleres i forbindelse med de lagrede feilkodene.
Ved hjelp av denne ekstra kontrollen kan man utelukke
feilkodenes «villedning» til høyspenningsområdet og få
bekreftet at det dreier seg om rent mekaniske feil.

Skrikelyd på bremsene til BMW 7-serie

BMW, 7-serien E 65/66, Årsmodell: 2001–2008
Bremsesystemet både på for- og bakakselen skriker ved lett aktivering av bremsene/ lett bremsing.

Hvis ovennevnte feil oppdages, kan det ha sammenheng med
slitasjeindikatoren for bremsbelegget. Ved lett bremsing kan
varselkontakten på bremseskiven gnisse og dermed forårsake en
ubehagelig skrikelyd. I dette tilfellet må varselkontaktene
kontrolleres og eventuelt erstattes med endrede versjoner.

OE-delenummer, klikk på teksten for å se produktene:

Varselkontakt foran 34356778037
Varselkontakt bak: 34356778038

Reparasjonsanvisning
I denne sammenheng anbefales det å kontrollere bremseskiver og
bremsebelegg med henblikk på slitasje og om nødvendig skifte
dem.

Hvordan bytte indre endeledd og ytre endeledd

Hvordan bytte indre og hvordan bytte ytre endeledd? Det er ikke vanskelig, men du bør vite hvordan du skal gjøre det og hva du trenger før du setter i gang. Vi i Delespesialisten.no hjelper deg med en noen få tips og en video av hvordan du skifter endeledd.

Vi har en film du bør se før du skal gjøre jobben.

Bytte ytre endeledd sees på som en relativt enkel jobb, to muttere, litt makt og kan faktisk gjøres med kun en hammer og skiftenøkkel. Men du bør ha litt flere hjelpemiddler. Videre er det ikke spesielt vanskelig å bytte indre endeledd heller. Se videoen for veiledning:

Hvis du skal kjøpe endeledd bør du bruke menyen til venstre for å finne rett type.
Her er ytre endeledd (klikk her) – Bruk reg nr for å finne rett type endeledd.

Her er indre endeledd (klikk her) – Bruk reg nr for å finne rett type indre endeledd

Indre endeledd og ytre endeledd sees på som en styredel eller en del du vil finne under «chassisdeler» i var nettbutikk.
Se flere bildeler på nett i vår katalog.

Hilsen Delespesialisten.no

Hvordan skifte bremseklosser på bilen din

Slik skifter du bremseklosser på bilen din. Se vår guide levert fra Delespesialisten.no! Lykke til!

Hvordan du skifter bremseklosser og skiver kan du se på en engelsk video her:



1. Skru av hjulboltene (legg de tørt og smør de gjerne med fett)
2. Ta av hjulet og legg til side.
3. Blås gjerne av støv og skitt, bruk 2 minutter på å se over hvilke skruer som fester hva og om det eventuelt er koblet til en sensor/slitasjesensor på klossene.
4. Vanligvis sitter 2 skruer bak caliperen din som du løsner og tar av og legger pent til side.
5. Du må ikke, men det anbefales at du setter et jern eller skrutrekker i åpningen i midten av caliperen mot skivene og legger på litt press, dette for at stemepelet i caliperen skal gå litt tilbake og gi deg litt mer arbeidsrom.
6. Løft av caliperen uten at du skrur av bremseslangen. Dytt caliperen bak skivene, eller la den henge pent bak skivene.
7. Ta av klossene og kost/rens der de nye skal sitte. Hvis du kjøper monteringssett følger en del fett, som du kan smøre i «festene» til de nye. (oppe og nede, eller venstre og høyre side på klossene)
8. Plasser pent på de nye bremseklossene.
9. Press stempelet i caliperen tilbake, eller sku det. Hvis stempelet i caliperen har et spor tvers over eller et skrujern mønster i seg skal den mest sansyneligvis skrus. Prøv å skru begge veier for å se hvilken vei som er inn. Dette steget kan være vanskelig og som regel her det byr på problemer for de fleste. grunnen til at du skal få stempelet så lang tilbake som mulig og helst helt tilbake er for å lage god nok plass til de nye klossene. Samt at det er sunt for bremsecaliperen at stempelet presses helt inn ved skifte.
10. Sett caliperen pent på, monter på de to skruene bak caliperen.
11. Sjekk at alle skruer er festet og kjenn deg rundt på bremseskivene, klossene og caliperen og se etter at det ikke er noe unormalt. (lekkasjer i slanger, ujevnheter eller rust).
12. Monter på hjulet og ta bilen for en prøvetur.

Du kan også se en annen guide her, levert av TV2: http://www.tv2.no/a/3658906

Håper ditt skifte gikk fint. Velkommen tilbake.
Hilsen Delespesialisten.no, Bildeler på nett

Original, OE, OEM, ettermarkedet nummer, Oh My!

Siden det er mange ulike tolkninger om hva de ovennevnte begrepene betyr, vil vi gjøre vårt beste for å definere dem i deres forhold til bilbransjen bildeler-industrien, og vår delekatalog på delespesialisten.no

I vår delekatalog er begrepene original eller OE vil vises i produktbeskrivelsen eller markedsføringen  for å hjelpe deg med å gjøre ditt valg. Dette for at du skal kunne få tak i billige bildeler av god kvalitet.

Ekte / OE – Ekte eller (OE) Original er i utgangspunktet den opprinnelige del brukt av bilprodusenten på bilen da den forlot fabrikken. Den delen kunne vært gjort på kontrakt av en OEM-leverandør, som Bosch, Mann, Hella eller andre OEM-leverandør, for drypping på den nye bilen. Det er mange deler som karosserideler, bremseskiver, interiørartikler , etc. som er gjort i bilen produsentens egne fabrikker, eller noen ganger fabrikker under kontrakt for å produsere det produktet bare for bilprodusenten. På Delespesialisten.no bruker vi begrepet OE og Original. Selvom det er en originaldel, vil den komme i produsentens embalasje. F.eks, når Brembo lager bremseskiver til Mercedes, går 50% av produksjonen i Mercedes embalasje og resten i Brembo embalasje, det samme gjelder også for eksempel Audi, BMW, Porsche eller hva hvilket annet opprinnelige bilmerke. Det er de resterende 50% av delene som går i Brembo eller produsent embalasje som du vil finne i vår nettbutikk, mens du vil finne de førstnevnte som går i originalforhandlerens embalasje du vil finne hos den lokale forhandleren. Men delene er akkurat de samme. Et eksempel på en ekte Porsche delen er 92835139304  bremsekloss til 911 coupe. Du kan være trygg på at alle deler merket med OE nummer, som eksempel:  «92835139304 » refererer til en del levert av Hella Pagid er bremseklosser av original standard fra  Delespesialisten.no.

OEM – Original Equipment Manufacturer refererer til en del som er produsert av et selskap som Bosch, Mann, Hella og andre under motiv fra bilprodusenten, som Audi, VW, etc. Denne delen er deretter gjort tilgjengelig for salg av OEM-produsent, men i at produsentene emballasje. I mange tilfeller bilen produsentens delenummer og logo er fjernet for å hindre brudd på opphavsretten. Poenget her er at OEM delen er den samme delen som ble installert opprinnelig (OE), og er tilsvarende. Mange ganger vil vi bruke begrepet OEM tilsvarende og dette refererer til en del som oppfyller de samme kvalitetskravene som OEM del.

OEM – En del som ville bli betraktet som en OEM eller Original Equipment Manufacturer Equivalent ville være en som er laget etter original standard. Et godt eksempel på dette ville være et oljefilter for en bestemt Volvo motoren er Mann, men OEM oljefilter for en bestemt Saab er Mahle. Mahle ville være en OEM Equivalent oljefilter for Volvo og Mann ville være en OEM Equivalent oljefilter for Saab. Det viktige spørsmålet her er kvaliteten på selve produsenten, Mann eller Mahle vil være opp til normene kunne produsere et OEM-produkt for alle bilprodusenter.

Aftermarket – er nettopp det, noe som er laget av en annen enn OE eller OEM Produsenten leverandør. Kvaliteten på markedets bildeler kan variere innen vide grenser. På Delespesialisten.no  gjør vi vårt beste for å eliminere eventuelle ettermarkedet leverandør hvis deres produkter ikke tilfredsstiller våre høye standarder, dvs. ikke har kravene som stilles til  OE eller OEM del i kvalitet, eller OE del. Et godt eksempel på høy kvalitet ettermarkedet del er denne Volkswagen støtdemper fra Bilstein. Selv Bilstein er en OEM leverandør til enkelte selskaper, som Mercedes, men det er ettermarkedet til VW og Audi, som jeg vil kalle OEM tilsvarende eller bedre. Hvor det i nevnte tilfelle mange ganger er bedre. Men her er det viktig å skille kvaliteten på det jeg nevner her og enkelte av våre konkurrenter som ikke benytter merkene eller kvaliteten jeg nevner, men kinaproduserte kopier og lignende.  Mange ganger en ettermarkedet del er en forbedring i forhold til det opprinnelige som dette BMW vannpumpe 888.010.330.

Så hvorfor jeg tar deg tid til å rydde opp røyken rundt begrepene OE, OEM, OEM Tilsvarende, Genuine, automotive, etc.? Det er fordi mange leverandører i bransjen ikke bryr seg om de lyver eller villede det kunden ved å henvise til en ettermarkedet del som en OEM ett. Jeg har sett kinesiske laget bremsecalipere merket som OEM i mange forskjellige nettsider, og på eBay, spesielt i eBay! – Det er ikke bra og kan faktisk være livsfarlig…

Vi i Delespesialisten.no er veldig opptatt av at våre kunder får den høyeste kvalitet deler på det mest fornuftige priser. Kunnskap er makt de sies det, og at kunnskap er makt til å informere og utdanne alle til bruk og smarte valg i å holde våre biler i toppform.

Best på banen, best på veien

Eibach er i toppsiktet når det gjelder kvalitet, deres produkter brukes av racingbiler og innen motorsport rundt om i verden og testes / utvikles i stor grad. Delene brukes på blant annet F1, WRC, Le Mans og Nascar. Deres produkter er standard i en rekke proff-biler.

Eibach er i ledelsen når det gjelder testing av deres produkter og holde kvaliteten topp moderne.

  • Presisjonen på produktene er unik— Sies å være de mest eksakte i bransjen
  • Alle fjærer, ANTI-ROLL Bar , senkesett og hjulspacere eksklusivt testet i en rekke tester, og ikke bare lab-testet, men på veien for for maksimum ytelse.
  • Gatepakkene fra Eibach er designet for beste utførelse, beste utseende.
  • Ekstremt lettvektige , for å redusere unyttig vekt.
  • Har en unik holdbarhet and fleksibilitet i metallet som brukes.

Flere av produktene du finner hos oss vil være de samme produktene som finnes i motorsportbilene som også kan brukes på gatebiler. Alle produktene er laget av det beste materialet som finnes og gir en unik holdbarhet og fleksibilitet eller styrke.

Flere av maskinene som brukes for å lage Eibach bildelene har Eibach selv designet for å utelukke at konkurrentene skal kunne lage de samme produktene. Flere av ingeniørene er også trent opp og lært opp med kontrakt hvor de ikke har mulighet til å kunne starte i jobb hos konkurrerende bedrifter med det første.

Eibach har egne fasiliteter i både USA og Tyskland hvor de også har egne racing-baner for å kunne teste produktene på vanlige gatebiler og selv racing eller motorsportbiler.
Se alle våre bildeler i menyen til venstre. Velkommen til Delespesialisten.no