Kald luft i klimaanlegget når den skal blåse varmt

Får du kald luft i klimaanlegget når den skal blåse varmt, da kan vi nok hjelpe deg. Det kan være flere årsaker til at du opplever noe slikt. Hvis du setter på varmen i klimaanlegget, men den likevel kun blåser kald luft er det ganske sikkert enten en feil på selve klimaanlegget eller kjølesystemet.

Har du opplevd vann på gulvet på passasjersiden eller førersiden?
Hvis det har dannet seg vann i større mengder, altså en vanndam på gulvet. Er det vann fra varmeveksleren som har rent ut i en lekkasje og denne må byttes. Du må trolig demontere deler av dashbordet, selve jobben er ikke vanskelig, men tidkrevende og kan gi deg litt hodebry med knoting for å få løs dashbordet.

Bruker bilen kjølevæske? Hvis du har en lekkasje på kjølesystemet, og dette er nok den vanligste årsaken vil det kunne forårsake kald luft i klimaanlegget ditt. For å sjekke dette anbefaler vi at du gjør det tørt og setter godt med lys på motoren. Start den og gi litt turtall, eventuelt kjør en liten tur uten at motoren blir varm. Bruk deretter lyset til å se på vannpumpe, følg vannslagene fra ekspansjonstanken (der kjølevæske fylles på) og rundt i motorromet hvor du kan lede deg til at det går kjølevann. Ofte kan en slange få ett rift eller andre plastdeler og pakninger løsne. Det vil da gi luft i systemet som kan ødelegge for klimaanlegget ditt å operere riktig.

Vi anbefaler at du sjekker før motoren er blitt varm, fordi en varm motor kan fordampe en vannlekkasje og gjøre det vanskeligere for deg å oppdage feilen. Men, det kan hende lekkasjen er etter eller i forbindelse med termostaten, i såfall skal du merke en forskjell før og etter motoren er blitt varm på problemene og du må da forsøke å stoppe motoren rett etter bilen har nådd 90 grader temp (midten av temperaturmåleren).  For så å feilsøke etter lekkasjen igjen.

Hvis du misstenker at det er noe feil med temperaturen på motoren også, eller feilen er forskjellig fra før og etter motoren er «varm». Bør du ta ut termostaten og legge den i en kokende kjele, da skal du kunne se at ventilen i termostaten åpner seg. Hvis den ikke gjør det må du ha ny termostat.

Enkelte biler har elektroniske sensorer som åpner og lukker forskjellige spjeld i klimaanlegget og kjølesystemet, hør derfor hvis du fortsatt ikke har funnet feilen med din originalforhandler eller et lokalt verksted om de kjenner til en  slik feil på denne typen bil. Eventuelt skal du kunne finne sensorene hos oss under «sensorer» og «temperatur sensor».

Hvis du fortsatt har samme problem og ikke funnet noe som har hjulpet eller reparert kan feilen være dyr for deg. Mer eller mindre den eneste feilen som er igjen nå vil være en sprekk eller lekkasje i selve motorblokken eller toppen. I så fall anbefaler vi en «kompresjonstest» eller inspeksjon hos autorisert verksted.
Det er også mange tilfeller der de ikke greier finne lekkasjen uten å demontere motoren, noe som ofte er kostbart. Dessverre er det enkelte motorer som er svake for disse feilene, men dermed kan også en del søking på nett eller prat med lokale verksteder /forhandlere være til hjelp med å få greie på om din bil normalt rammes av slik svakhet.

Lykke til og la oss håpe du finner feilen uten for kostbare reparasjoner.