Hvordan bytte oljekjøler og oljekjølerpakning

Hvordan bytte oljekjøler og oljekjølerpakning. Prosedyren er grisete, men lik på de fleste biler. De fleste dieselbiler har oljekjøleren sammen med oljefilteret. Prøv å lokaliser oljekjøleren så skal vi vise deg hvordan du bytter den eller kun pakningen, eller begge deler.

Oljekjøler og oljekjølerpakning

Det er ganske vanlig at oljekjøleren slår sprekker, pakningen ryker eller at du mister olje/kjølevann til oljekjøleren din. Det er ganske enkelt å bytte, men kan være litt grisete og mye søl når du skal bytte oljekjøler og pakning.

Gå til vår side om bildeler for å kjøpe oljekjøler til din bil: Delespesialisten.no
E
ller gå rett til oversikten over bildeler her…

Hvordan bytte oljekjøler og oljekjølerpakning:
1. Tøm oljen via tappepluggen i bunnpannen.
2. Skru av oljefilterer.
(Nå vil det renne olje ut av både filteret og tappepluggen)

3. Skru av begge slangene som sitter på oljekjøleren, da vil du få kjølevannet ut. Samle det i et kar.
4. Midt på oljekjøleren under filteret sitter det en mutter i senter, løsne den forsiktig og skru av. Deretter skal oljekjøleren komme lett av. Ikke bruk makt, men lirk litt frem og tilbake hvis det er trangt eller den sitter hardt.

5. Det vil mest sannsynelig sitte et plastdeksel og pakning i bunnen etter du har tatt av kjøleren, se hvordan det sitter, slik at du kan sette det tilbake i samme stilling når du bytter pakningen. Bytt deretter pakningen.
6. Monter alt tilbake i samme rekkefølge og fyll på ny motorolje og kjølevæske.

Film av hvordan bytte oljekjøler og pakning (Engelsk):