Category Archives: Still vår mekaniker spørsmål

Her kan du stille våre erfarne mekanikere spørsmål om bildeler eller reperasjoner. Du kan også bruke søkefeltet på forsiden for å finne ut om noen har stilt det samme spørsmålet før!

Satte bilen i gir uten clutch

Spørsmål:
Hei! Jeg satte bilen i gir uten å tenke  meg om, girkassen skrapet eller laget en stygg metall-mot-metall lyd, men har virket helt fint etterpå… Er det noe ødelagt eller noe jeg bør passe på fremover?

Svar:
Det kan ha gått bra! Er vi heldige nå, så tålte girkassen din dette. Det som kan skje, er at «vippepinnen» som bytter drevet i girkassen til revers knakk, men da ville følgende vært at du ikke fikk den i revers lenger/eller bare til tider.
Det neste som kunne skjedd er at drevene ble slitt eller knakk noen tenner, men da vil du høre en skrapelyd hver gang du setter den i revers, eller at den «jukser». Sistnevnte altså at du setter den i revers, men så hopper den ut igjen.
Ingen av de nevnte reparasjonene over er ekstremt dyre, men vil innebære noen timers jobb. For å gjøre dette billigere kan du eventuelt skru av girkassen din selv og ta med til en ekspert eller «venn» som kan åpne den og rette feilen!

Mvh

Delespesialisten.no
Bildeler på nett / Nettbutikk med bildeler til alle biler.

Registerreimskifte på Volvo V70

Spørsmål:
Hei jeg har en Volvo V70 2011 modell, 1,6L Diesel.
Hvor ofte må jeg bytte registerreim eller regreim. på denne bilen (intervall på reg reim)?

Svar:
Volvo anbefaler ofte et skifte på 200 000 til denne bilen. Men verkstedhåndboken sier 240 000 eller hvert 10. år.

Her er utdrag fra verkstedenes håndbok:
«Skift registerremmen(e)
hver 240.000 km/120. måned; Utskiftingsintervall for registerrem kan være avhengig av oppdateringer og kan variere fra region til region»»

Mvh
Delespesialisten.no

Hvor sitter ryggelysbryter og bremselysbryter?

Velkommen til Delespesialisten og vår nettbutikk for bildeler og reparasjoner.

Lurer du på hvor ryggelysbryter eller bremselysbryter sitter?

Ryggelysbryter er en bryter som aktiverer eller deaktiverer strømmen til bremselysene når du bruker bremsepedalen. I enkelte biler kan du se en liten «knapp» eller bryter øverst på metallet bak pedalen når du ser inn bak pedalene på gulvet/veggen. i mange tilfeller er det ikke bryteren som er ødelagt, men bare flyttet litt på seg eller trenger ett par trykk manuelt før den virker igjen. Dette er en enkel sak. Hvis ikke det hjelper er det neste å sjekke om det er brudd i ledningen fra bryteren og videre. Hvis det ser fint ut og du får for eksempel målt strøm i kabelen med et multimeter trenger du å bytte denne bildelen / bremselysbryteren.
Søk med reg nr på vår nettbutikk og få frem bildeler til din bil spesifikt. Videre ser du under elektrisk og brytere, hvor du finner denne bryteren.

Lurer du på hvor ryggelysbryteren sitter?

Da er svaret ikke så komplisert. Denne er vanskelig å flytte på eller «finpusse» for å få den til å virke. Hvis du mistenker en feil i denne bryteren er det ikke bryet verdt å skru den inn/ut, frem og tilbake og videre for å få det til med mindre du får treff på første forsøk. Da er det heller kronene verdt å koste på seg en ny. Denne bryteren koster ikke mange kronene og finner du med å søke på reg nr i vår nettbutikk, videre ser du på elektrisk, og brytere. Når du skal bytte finner du bryteren på girkassens venstre eller høyre side. Se etter en kabel som går inn i en «bryter» eller «knapp» som er skrudd inn i girkassens side.

Vi håper dette var til hjelp for deg. Lykke til med ditt kjøp eller reparasjon.
Se flere bildeler på www.delespesialisten.no/bildeler

Må jeg bytte begge bremsecaliperne?

Spørsmål:
Jeg har en sprekk i venstre kaliper /caliper foran. Må jeg bytte den? Og må jeg bytte begge når jeg først skal bytte en?

Svar:
For det første, når du har en sprekk i calliperen må du nok bytte den ja. Har den sprukket kan du heller ikke bruke et rep. sett. Men kjøp ny bremsecaliper.
Det er ingen regel som tilsier at du må bytte begge caliperne når du først må bytte en av de. Det er selvsagt en fordel, for om den ene ryker, er det en stor sannsynlighet for den andre er utslitt også. Du vil nok oppleve en langt bedre bremseopplevelse med to nye, i stede for en bremsecaliper!

For å finne bremsecalipere til din bil går du hit: www.delespesialisten.no/bildeler og klikker deg videre til din type bil, videre klikker du på underkategorien «bremsesystem». Der finner du alt du trenger!

Feil på VW Golf 4 / IV lampe lyser gult ved akselerasjon

Sprøsmål:
Hei! Jeg har en VW Golf 4 hvor lampen begynner å lyse gult i dashbordet når jeg gasser / akselerer og det står check.
Bilen er en VW Golf, 2001 modell, 1,6 Liter med 105 HK

Svar:
Bilen din har Motorkode: AVU og TECDOC nummer: 15539
Det er en kjent feil på disse bilene… Men enkelt å fikse!
Den gule lampen og check, når du akselererer betyr en feil på motorstyring eller avgassystemet.
Veldig ofte skyldes dette lamdasonde, sjekk at kabler og kontakt sitter ordentlig.

Skulle ikke det hjelpe, kan du kjøpe ny lambasonde her:
http://www.delespesialisten.no/bildeler/lambdasonde/ngk-ngk-lambdasonde/37514?idType=15539

Du kan også se flere bildeler til den samme bilen med denne linken:
Se flere bildeler ved å klikke her!